Jak powstała ŠKODA


Jak powstała ŠKODA? Z okazji jubileusz 125 lat marki ŠKODA zapraszamy na cykl artykułów opisujących powstanie, rozwój czeskiej marki oraz jej najważniejszych w dziejach modeli.

Początkowe dzieje firmy ŠKODA sięgają połowy XIX wieku. Na początku historia przedsiębiorstwa przebiegała dwutorowo. Fundamenty ŠKODY to dwa rodzinne przedsiębiorstwa, które rozpoczęły swoją działalność podczas XIX wiecznej rewolucji przemysłowej. W 1895 roku powstała w Pilźnie fabryka trudniąca się produkcją metalowego wyposażenia lokalnych młynów, browarów czy żelaznych części mostów i infrastruktury kolejowej. Kluczowy moment całej inwestycji nastąpił jednak 10 lat później- w roku 1869. Wówczas fabryka została przejęta przez jednego z pracowników- uzdolnionego inżyniera i kreatywnego przedsiębiorcę- Emila ŠKODA. Po paru latach zakład w Pilźnie stał się sławny w całej Europie. Nowoczesna fabryka produkowała metalowe maszyny i stalowe akcesoria, takie jak części statków pasażerskich, samolotów, elektrowni czy zakładów przemysłowych. W 1899 roku czeski inżynier postanowił zgrupować swoje mniejsze przedsiębiorstwa i tak powstaje firma, którą Emil nazwał ŠKODA Works.
W podobnym czasie na północy Czech powstała druga firma, która jest fundamentem dzisiejszej międzynarodowej korporacji. Niewielka miejscowość Mlada Boleslav stała się tłem dla spotkania dwóch Vaclawów: Klementa i Laurina. Jeden z nich był uzdolnionym inżynierem i konstruktorem, drugi natomiast miał umiejętności bardziej biznesowe i administracyjne. Klementa i Laurina połączyła miłość do rowerów, poznali się kiedy każdą wolną chwilę obydwoje spędzali na relaksujących przejażdżkach jednośladami po pięknych okolicach. Punktem zwrotnym w całej historii jest moment, kiedy Klementowi psuje się rower niemieckiej marki Seidel & Naumann. Postanowił on wysłać list do fabryki producenta w pobliskim Ústí nad Labem. List napisany był w języku czeskim, a odpowiedź którą otrzymał zaszokowała Klementa. Poproszono go albowiem, aby pisał w jakimś ?zrozumiałym języku?. Wydarzenie to okazało się momentem zapalnym, w którym to Klement postanawia, że wraz z przyjacielem Laurinem zmienią swoje życie zawodowe i zajmą się naprawą rowerów. W 1985 roku Czesi otwierają własną fabrykę. Firma Laurin&Klement zajmuje się tworzeniem rowerów. Jak widać, geneza powstania ŠKODY nie różni się mocno od innych podobnych firm z branży motoryzacyjnej, czyli właśnie od produkcji jednośladów. Na fali XIX wiecznego słowiańskiego nacjonalizmu pierwszy rower, który wychodzi z fabryki Laurin&Klement nazwany został Slavia. Po trzech latach ciągłego rozwoju i opracowywania nowych technologii, w roku 1898 Laurin&Klement wypuszcza na rynek pierwszy motorower, również nazwany Slavia. Konstrukcja okazała się niedoskonała, ale po drobnych poprawkach, rok później powstał jeden z najlepszych dostępnych na rynku motocykli. Maszyny Laurina&Klementa zaczęły odnosić sukcesy także w rajdach. Najbardziej imponujący moment nastąpił podczas słynnego kiedyś wyścigu Paryż-Wiedeń. Był to morderczy rajd liczący ponad 1430 kilometrów. Podczas jednej z jego edycji, w 1902 roku, jedynymi motocyklami, które ukończyły wyścig bez żadnych przerw były czeskie motocykle z fabryki Laurina&Klementa.  
Kolejny krok milowy nastąpił w roku 1905 kiedy to fabrykę w Mladej Boleslav opuszcza pierwszy samochód zaprojektowany przez Laurina i Klementa. Mowa oczywiście o legendarnym VOITURETTE A-dwusobowej maszynie napędzanej siedmiokonnym silnikiem. Pierwsze czterokołowe pojazdy produkowane przez L&K okazały się kolejnym sukcesem. Fama czeskich samochodów sięgała nie tylko Europy Centralnej, ale już po paru miesiącach przedsiębiorstwo zaczęło eksportować do Japonii i Rosji. Po trzech latach firma zawiesiła produkcję motocykli i linię produkcyjną w Mladej Boleslav wypełniły w całości auta.  

Zobacz także: